Ajankohdalla on ratkaiseva merkitys uutiskynnysten ylityksessä

Ajankohdalla on ratkaiseva merkitys uutiskynnysten ylityksessä

Jos organisaatiosi haluaa saada julkisuutta toimituksellisissa medioissa, yksityiskohtiin kannattaa keskittyä. Niillä on nykyään valitettavankin suuri merkitys.

Sisällön yksityiskohtien ohella jakeluajankohta vaikuttaa suuresti tulokseen. Sama tiedote saattaa ylittää uutiskynnykset yhtenä ajankohtana, mutta jäädä julkaisematta toisena.

Ero selittyy aiheruuhkalla. Jos jakelet tiedotteen toimituksiin silloin, kun jutuiksi on tarjolla paljon muitakin aiheita, ennuste ei ole hyvä. Ei, vaikka aiheessa olisi tiedottavan organisaation näkökulmasta etusivun ainesta.

Lisäksi yritystiedotetta rasittaa yhä kaupallinen leima, vaikka sisältö olisi mainoksen sijaan faktaa. Yritystiedote nousee toimituksen julkaisuvalinnoissa harvoin merkittäväksi aiheeksi.

Siksi organisaation kannattaa välttää aina uutis- tai tiedoteruuhkaa.

Uutta tietoa – maanantain asema horjuu

Olen suosinut asiakkaideni tiedotteiden ajastuksessa varhaisia maantaiaamuja, sillä silloin toimituksissa on pöydällä niukasti aiheita ja yritysten tiedotusrintamalla on hiljaista.

Korjaan – oli hiljaista. Tiedotepalvelu STT Infon tammi-kesäkuun käyttäjätilastojen mukaan maanantai nousi viikon vilkkaimmaksi tiedotuspäiväksi tiistain ohella.

Eikä aamukaan anna enää armoa. Ruuhka on pahimmillaan kello 9 – 11, mutta yhä useampi organisaatio jakelee tiedotteensa jo kello 7 – 9. Keskiviikkoon ja torstaihin taas tuovat perinteisesti tungosta mm. pörssiyhtiöiden tulosjulkistukset.

Perjantai on selvityksen mukaan uusi maanantain korvaaja, se on arkipäivistä hiljaisin. Toinen vinkki on viikonloppu, jolloin vain kolme prosenttia STT Infolla lähetetyistä tiedotteista on jaeltu.

Mutta onko kukaan julkaisemassa juttua viikonloppuna, jos kohdemedioina ovat muut kuin päivittäismediat? Asia riippuu kohdemedioista ja kannattaa tietenkin selvittää.

Vältä tasatunteja ja isoja uutispäiviä

Mitä näiden tulosten yleistämiseen tulee, STT Info on tietenkin vain yksi tiedotuspalvelu. Sen suosion ja aktiivisesti tiedottavan, varteenotettavan ydinasiakaskunnan takia tuloksia kannattaa katsella ajatuksella. Lisäksi STT Infon käyttäjämäärä on kasvussa.

Entä kellonaika? Yleisin tiedottajien käytäntö näyttää olevan jaella tiedote tasatunnein. Siis: vältä tasatunteja ja niitä edeltäviä minuutteja, jos haluat tavoitella mahdollisimman pitkää hetkeä käyttämäsi jakelupalvelun listauksen tai toimituksen sähköpostin saapuneet-kansion kärkisijoilla

Jos käytössänne ei ole uutisruuhkaa ennakoivaa palvelua, hyvä peruskeino ruuhkan ennakointiin on googlata suunnittelemanne tiedotuksen päivämäärää yksin ja muutaman hakusanan kera. Sopivia sanoja ovat eri muodoissaan esimerkiksi julkistus, raportti, sopimus, tutkimus, tapaaminen ja voimaan astuminen.

Tulossa olevat, ennakoitavat kotimaiset ja kansainväliset isot aiheet nousevat todennäköisesti Googlen etusivulle.

Uutismaailmassa tietenkin sattuu ja tapahtuu nopeasti, eikä kaikkea voi ennakoida. Pahin skenaario on kuitenkin lähettää tiedote vain oman organisaation aikataulujen mukaan.

Muistan tapauksen, jossa yritys ajasti markkinoinnillisen tiedotteensa lähtemään samaan aikaan, kun Donald Trumpin valinta USA:n presidentiksi varmistui.

Menestyksen voi arvata, tiedotteen osalta.

Sami Huhtala

 

PS. Tekstin luvut perustuvat tiedotepalvelu STT Infon käyttötilastoihin.

”Tulostie sai kasvojentunnistus-teknologiallemme odotuksiamme suuremman medianäkyvyyden, joka lisäsi kysyntäämme selvästi. Arvostamme sitä, että asiaamme keskitytään kunnolla. Yhteistyö toimii hyvin ja on laajenemassa.”

Santtu Harjuhaahto, toimitusjohtaja
Caracom Group Oy

”Tulostien sisällöntuottaja-palvelu on parantanut sisältöjemme laatua ja lisännyt uusien IoT-tuotteidemme medianäkyvyyttä merkittävästi. Työt hoituvat nopeasti, ja laatu pysyy korkeana. Olemme erittäin tyytyväisiä.”

Eero Ojanen, toimitusjohtaja
Lehtovuori Oy

”Olemme saaneet hyviä tuloksia meille merkittävissä medioissa niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin.  Tulostien Sami on aidosti innostunut, kiinnostunut, tavoitteellinen ja säntillinen. En voi muuta kuin suositella!”

Johanna Kyllönen, markkinointipäällikkö
Katepal Oy

”On hienoa, että asioihimme keskitytään kunnolla. Työt sujuvat nopeasti ja kustannustehokkaasti.”

Toni Luopajärvi, toimitusjohtaja
Wiiste Oy

”Kaikki tarvitsemamme ratkaisut. Vihdoinkin tekijät, jotka keskittyvät asiaamme kunnolla. Nopeutta, luotettavuutta ja näkyvyyttä enemmän kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä.”

Reijo Hult, toimitusjohtaja
Lingoneer Oy

”Supersuoritus medianäkyvyyden hankinnassa.”

Matti Väänänen, toimitusjohtaja
Bonne Juomat Oy