Tarina on onnistuessaan viestinnän vahvin väline osin siksi, että äärimmäisen harva tarina onnistuu.

Jokaisella yrityksellä on jo tarinoita. Niitä kerrotaan myyntipuheina, yritysesittelyinä, tuotteiden syntyhistorioina ja asiakaspalvelun apuna.

Siksi alussa on hyvä kirkastaa, missä eri käyttötarkoituksissa uutta tarinaa ja sen versioita tarvitaan. Tarinalla on syytä olla myös tavoite.

Olemme olleet luomassa lukuisten yritysten tarinoita, joissa läsnä ovat aina yrityksen missio ja visio.

Olemme kirjoittaneet tarinoita myös ihmisistä ja tuotteista, jolloin tarinalla on hyvin erilainen lähtökohta.

Bränditarinan teossa puhutaan paljon tunteisiin vaikuttamisesta, etupäässä empatian herättämisestä. Hyvä tarina on kokemus, johon lukija tai kokija samaistuu.

Se on kova tavoite. Kuinka monen yrityksen, brändin tai tuotteen tarina on herättänyt sinussa tunteita?

Tärkeää on ensin antaa hyvälle tarinalle mahdollisuudet.

Se edellyttää asennetta, sillä nyt etsitään uutta. Se edellyttää myös olosuhteita, sillä parhaat tarinat tehdään yhdessä innovoimalla.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA


Lue lisää: Tarinaprosessi ja esimerkki

Olen kirjoittanut urani aikana satoja tarinoita lehtiartikkeleiden muotoon ja saman verran yritysten ja tuotteiden tarinoita pääosin markkinoinnin tarpeisiin.

Sami Huhtala on Tulostien yrittäjä.

Journalismi ja uutiskynnys ovat tarinallekin hyviä peilejä. On tärkeä ymmärtää, että se mitä meidän mielestämme on oleellista kertoa ei ole lainkaan sama kuin se, mikä lukijaa kiinnostaa, saati säväyttää.

Mediatiedotuksessa yritys ei ylitä uutiskynnystä omaa asiaansa korostaen. Uutiskynnys voidaan ylittää, jos yrityksen tekeminen vaikuttaa laajasti lukijakuntaan.

Tarinassa ei liikuteta tunteita kertomalla historiikki tai keskittymällä korostamaan omien tuotteiden hienoutta. Aitous on hyvä lähtökohta, samoin halu etsiä tutusta aihepiiristä uusi näkökulma.

Yrityksen tarinassa ”iteraatioprosessi” on yksi hyvä työtapa. Edellisessä yrityksen ydinajattelua etsivässä tarinatyössäni vuoden 2019 kesällä käyttötarkoitus oli teollisuusyrityksen vientituotteiden esitteeseen tuleva yrityksen mission sisältävä tarina.

Luonnostelimme, arvioimme ja jalostimme yhtiön toimitusjohtajan kanssa tarinaversioita moneen kertaan, monella eri idealla. Niitä testattiin myös henkilöstöllä.

Prosessin tuloksena lopullinen idea tuli toimitusjohtajalta. Se oli sekä odottamaton ja erinomainen.

Minun tehtäväni oli lähinnä luonnoksen siistiminen ja terävöitys. Tarinaprosessi kuitenkin tarvittiin, jotta lopputulokseen päästiin.

Koska laji on vaativa ja olosuhteet ratkaisevat paljon, lähden harkiten uuden tarinan työstöön. Keskustelen kuitenkin mielelläni tarpeestanne.

UUSIN ESIMERKKI

Asiakas: Teiskon Viini
Laji: viinien tarinat vientikäyttöön (alla suomenkieliset versiot)

Pohjanmeren hyisten rantojen helmi

Vahva ja ystävällinen kuin metsä itse

Saisiko olla Lapin soiden mettä?

Tarinan tekemisen elementtejä

  • Ilo
  • Käyttötarkoitus (formaatit/kanavat)
  • Tavoite, teema ja mitta
  • Tapahtumien syyt ja seuraukset
  • Yllätys – käänne – konflikti
  • Empatia

Pyydä yhteydenotto tai tarjous

Vastaamme lomakekyselyihin neljän tunnin kuluessa (arkisin kello 8–18).


”Tulostie sai kasvojentunnistus-teknologiallemme odotuksiamme suuremman medianäkyvyyden, joka lisäsi kysyntäämme selvästi. Arvostamme sitä, että asiaamme keskitytään kunnolla. Yhteistyö toimii hyvin ja on laajenemassa.”

Santtu Harjuhaahto, toimitusjohtaja
Caracom Group Oy

”Tulostien sisällöntuottaja-palvelu on parantanut sisältöjemme laatua ja lisännyt uusien IoT-tuotteidemme medianäkyvyyttä merkittävästi. Työt hoituvat nopeasti, ja laatu pysyy korkeana. Olemme erittäin tyytyväisiä.”

Eero Ojanen, toimitusjohtaja
Lehtovuori Oy

”Olemme saaneet hyviä tuloksia meille merkittävissä medioissa niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin.  Tulostien Sami on aidosti innostunut, kiinnostunut, tavoitteellinen ja säntillinen. En voi muuta kuin suositella!”

Johanna Kyllönen, markkinointipäällikkö
Katepal Oy

”On hienoa, että asioihimme keskitytään kunnolla. Työt sujuvat nopeasti ja kustannustehokkaasti.”

Toni Luopajärvi, toimitusjohtaja
Wiiste Oy

”Kaikki tarvitsemamme ratkaisut. Vihdoinkin tekijät, jotka keskittyvät asiaamme kunnolla. Nopeutta, luotettavuutta ja näkyvyyttä enemmän kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä.”

Reijo Hult, toimitusjohtaja
Lingoneer Oy

”Supersuoritus medianäkyvyyden hankinnassa.”

Matti Väänänen, toimitusjohtaja
Bonne Juomat Oy