Testaus kohderyhmillä kannattaa aina, kun jotain uutta asiakkaisiin liittyvää kehitetään. Se voi olla perustarpeissa pienimuotoista, mutta suurempien palvelu-uudistuksien tuotteistamisen pohjaksi tarvitaan enemmän tietoa.
Aalto-yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston yhteisprojektissa syntyneet LEAPS-menetelmät toivat konkreettisia käytännön työkaluja palvelujen tuotteistamiseen, joka on aiemmin liian usein tehty vain pienen piirin työnä oletuksiin pohjautuen, irrallaan todellisista palvelun käyttäjistä.
Oleellista on, että palvelun todellisten, tulevien käyttäjien kokemukset ja palaute saadaan selkeästi priorisoituna tuotteistamisen työkaluksi. Prosessin jälkeen tiedetään, mikä on tärkeintä, miten se pitää toteuttaa ja mikä on muiden asioiden rooli ja formaatti.
Mitä konkreettisesti tehdään?
Oleellista on, että kohderyhmät osallistetaan alusta asti – ei vain loppuvaiheessa valmiiden mallien lopputestaukseen ja hienosäätöön.
Käytännössä kyse on asiakaskokemukseen liittyvän tiedon keräämisestä ja kokemusten vaihdosta, välineenä haastattelut ja tarvittaessa hyvin valmistellut, fasilitoidut työpajat.
Tarina on loistava tuotteistustyökalu
Menetelmissä käytetään tarinaa ja visualisointia apuna.
Tarinan käyttäminen tuotteistuksen työkaluna on LEAPS-menetelmien parasta tarjontaa. Tarinathan kertovat, mitä on tapahtunut (ja mitä sen jälkeen), kuka on tehnyt ja mikä on ollut seuraus. Ne sopivat suoraan aidon tai visioidun palveluprosessin ja sen toimivuuden/toimimattomuuden kuvaukseen.
Visuaalisuus auttaa hahmottamaan erilaisia konseptivaihtoehtoja.
Pyydä yhteydenottoa ja kustannusarviota!