Tarina on onnistuessaan yrityksen viestinnän vahvin väline. Äärimmäisen harva tarina onnistuu.

Kaikki osaavat kertoa, mitä on tehty, milloin ja miten.

Näin syntyy tarinan sijaan historiikki, jolla ei herätellä empatiaa, eikä varmasti jäädä kovin monen lukijan mieleen.

Hyvän tarinan avainkysymys on tuttu myös liiketoiminnan valmentajaguruilta, kuten Simon Sinekiltä ja Jari Sarasvuolta.

Miksi?

Yritystarinan avaimia

Miksi on vaikea kysymys, jos haetaan kaikenkattavaa vastausta, yrityksen olemassaolon tarkoitusta.

Syyt aukenevat yleensä helpoiten, kun tarkastellaan osa-alueita ja vaiheita, vaikkapa yrityksen kehitystä eri vuosina, riittävän yksityiskohtaisesti.

Miksi on tehty ratkaisuja? Miksi on  päädytty tekemään jotain, jonka seurauksena yrityksen tarina on jatkunut.

Noiden kysymysten vastauksestasi on hyvä aloittaa tarinan luonti.

Tarvitseko uutta tarinaa tai vanhan jalostusta? Ota yhteyttä, katsotaan voimmeko olla avuksi:

Muut kanavat: soita 050 512 2009 (Sami Huhtala) tai lähetä viesti verkkolomakkeellamme

”Sisimmässäni tiedän, että halu käsittää johtaa sokeuteen ja toiveessa ymmärtää on sisään rakennettua raakuutta, joka karkottaa juuri sen mitä ymmärrys tavoittelee. Ainoastaan elämys on hellä.” (Peter Høeg: Lumen taju)


Esimerkki yritystarinasta (Lehtovuori Oy)

Seuraava tarina on julkaistu Lehtovuori Oy:n ja yrityksen Finbin-vientibrändin sivuilla.

Committed to Happiness

Kaikki alkoi pienestä metalliverstaasta Itä-Suomessa vuonna 1945. Syntyvoimana oli halu valmistaa uudenlaisia – kestäviä, helppokäyttöisiä ja kauniita – kalusteita ulos, kaikkien ihmisten käyttöön.

Vuonna 1990 syntyi Finbin® City®, joka teki Finbin®-brändistä kansainvälisesti tunnetun merkin. Cityn® menestys alkoi Suomen pääkaupungin Helsingin järjestämästä suuresta suunnittelukilpailusta, jonka Hannu Kähkönen voitti tiimeineen. Kilpailussa tavoitteena oli luoda roska-astia, joka voidaan tyhjentää mahdollisimman helposti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Tarkkoihin selvityksiin ja testauksiin perustuneen Cityn® suunnittelussa sovellettiin onnistuneesti skandinaavisen muotoilun periaatetta, joka kiteytyy lauseeseen ”Form follows funtion”.

2000-luvun alkuvuosina oivalsimme, että uusi teknologia voi paitsi auttaa asiakkaitamme, myös vähentää jätehuollon hiilidioksipäästöjä todella merkittävästi. Vuonna 2017 julkaistiin Finbin® CitySolar®, markkinoiden tehokkain aurinkovoimalla jätteet puristava älyroska-astia, joka on jo valloittanut Pohjoismaiden suuret kaupungit.

Emme olisi olleet olemassa viime vuosisadan puolivälistä saakka ilman loistavien ammattilaistemme ymmärrystä siitä, että meillä on mahdollisuus luoda uutta juuri asiakkaidemme ansiosta. Vuosi vuodelta yksi asiakas erottuu yhä selvemmin kaikkien asiakkaidemme joukosta.  Luonto.

Meillä on nyt paremmat mahdollisuudet kuin koskaan aiemmin tehdä yhdessä töitä, jotta sekä ihmisten onnellisuus että luonnon hyvinvointi säilyvät myös tuleville sukupolville.

Lehtovuoren tarinan kirjoittaja

Sami Huhtala on kirjoittanut uransa aikana satoja tarinoita artikkeleiden muotoon ja saman verran yritysten sekä tuotteiden tarinoita markkinoinnin tarpeisiin.

Sami Huhtala on Tulostien yrittäjä.


VIINITARINOITA VIENTIKÄYTTÖÖN

Tuotetarinat_Teiskon_Tomaattiviini

Teiskon Tomaatti on hurmannut monta maistajaansa.

 

Tiedäthän nämä viinikuvailut: viipyilevä, pirteä, runsas ja ryhdikäs.

Mielikuvituksetonta, totesimme Teiskon Viinin toimtusjohtaja Kaisa Auerin kanssa  syksyllä 2019.

Eli mahdollisuus erottua.

”Olemme ylpeitä tarinoista. Asiakkailtamme on tullut niistä hienoa palautetta!”
Toimitusjohtaja Kaisa Auer, Teiskon Viini

TARINAT

Asiakas: Teiskon Viini
Laji: viinitarinat vientikäyttöön
Kirjoittaja: Sami Huhtala

Pohjanmeren hyisten rantojen helmi

Vahva ja ystävällinen kuin metsä itse

Saisiko olla Lapin soiden mettä?

Haluatko yllättää vieraasi?

 

Pyydä tarjous tai kysy lisää