Leania joulua, sanoi digitaalinen laiskiainen

Joulun toivelista on aikuiselle kirjoittajalle hieno mahdollisuus. Siinä voi valittaa asioista, joiden pitäisi olla toisin, jos kirjoittaja saisi niistä päättää. Käytän mahdollisuuden.

Aloitetaan haastavasta. Olen varma, että sana on ärsyttänyt suurinta osaa meistä jo pitkään. Miksi asiat eivät voi enää olla vaikeita? Ovatko ongelmat kadonneet?

Etenkin puhekieleen pesiytynyt haastava luonee käyttäjänsä oletuksen mukaan tunnelman tilanteesta, joka on vaikea, mutta (puhujan suorittamana) mahdollinen ratkaista onnistuneesti.

Todellisuudessa haastava luo yhtä uskottavan mielikuvan kuin sote-asiantuntijaksi ilmoittautuva poliitikko. Innostavuudeltaan sana on samaa luokkaa kuin räntäinen hiihtoloma. Sanan myönteinen merkitys on kadonnut kauan sitten, käytön yleistyessä kohtuuttomasti. Vaikutus on muuttunut yksinomaan ärsyttäväksi.

Ehdotan yhteistä päätöstä. Kadotetaan haastava. Mikäli se on jo juurtunut kieleesi, on sitäkin arvostettavampaa, jos onnistut siitä luopumaan. Kirkastat imagoasi takuuvarmasti.

Kalastus on haastava laji.

Ketterä laiskiainen

Minulle haastavan edeltäjä oli laadukas. En mitenkään ymmärtänyt sitä, että joku voi tosissaan kuvata aidosti hyviä tuotteita tai palveluja laadukkaiksi. Mihin katosi korkea laatu? Markkinoiden halvinta, kiinalaista monitoimityökalua voi mainostaa laadukkaaksi, mutta kauppiaskin tietää, että jos sitä hehkuttaa korkealaatuiseksi, mainos muuttuu vitsiksi. Korkealaatuinen on sana oikeasti hyville palveluille ja tavaroille. Piste.

Entäpä ketterä? Koomista, että nimenomaan ohjelmistokehitys oli laji, joka nosti sanan uuteen suosioon. Jokainen alaa seurannut tietää, että ohjelmistokehitys on hidasta kuin mikä, teki sen leanisti tai ei. Tottakai uusi tapa voi olla vanhaan verrattuna nopea ja joustava eli suhteellisesti arvioiden ketterä. Samalla tavalla kuin laiskiainen on ketterä järvisimpukkaan verrattuna.

“Hei, mä oon maalissa ihan just.”

Ymmärretyksi vaan ei hyväksytyksi on tullut myös kotoperäinen halpuutus. Kyllä se yhä ärsyttää, vaikka onkin toisten mielestä hassun hauska ja harmiton uudissana. Mieleen se jää, eikä harmita ko. kaupan boikotointiin saakka. Se siis toimii tarkoituksessaan, halusin tai en. Kuivuneesta ketterästä ei ole enää samaan.

Globaalin megatrendin kauneus

Tiedän, olen syntynyt 60-luvun lopulla. Sanojen merkitys muuttuu. Ja välimerkkien. Eihän pistekään tarkoita enää lauseen päätöstä Z-sukupolven pikaviestinkielessä. Se on kyyninen merkki. On parempi jättää lause ilman pistettä tai osata emoiji-kieli oikeasti. Tai olla oma ikääntynyt itsensä ja kirjoittaa, kuten suomea pitää kirjoittaa.

Väliin iloa. Olen onnellinen tietokoneesta. Hieno sana, jonka keksijä ansaitsee ison kiitoksen, vaikka hän lienee jäänyt tuntemattomaksi. Asiaa tutkinut Jaakko Suominen kertoo sanan mielenkiintoisesta historiasta 40-luvulta alkaen laajemman teoksensa referaatissa. Sen mukaan tietokone herätti runsaasti vastustusta. Mediassa esiintyi vielä 70-luvullakin mm. sana elektroniaivot.

Tietokone. On se hyvä. Myös sähköposti on toimiva esimerkki siitä, että vaikka digitalisaatio jyrää englanniksi, suomen kieli on käyttökelpoinen monessa uudessakin tarpeessa.

Minusta ei kuitenkaan ole fennofiiliksi. Kaikkea ei tarvitse suomentaa. Näkökulmani on puhtaasti käyttötuntumaan ja mielikuvaan pohjautuva. Vaikka heittäisinkin inbound- ja outbound-markkinoinnin jargonina tunkioon, globaali megatrendi on mielestäni  kaunotar.

Siinä on sisäänrakennettua huumoria ja jotain samaa kuin 1980-luvun artisti Divinessa, vaikka globaalin megatrendin korskeus onkin vain varjo Divinesta. Kaava on kuitekin tuttu. On parempi vetää överiksi kunnolla silloin kun vedetään. Jo alkaa toimia.

Vaippa + IoT = hermoromahdus

Sanoista esineiden internetiin. Tamperelaisen Wiisteen betoniin upotettava anturi, jonka avulla voidaan määrittää tarkasti, milloin lattia on kuiva seuraavan vaiheen rakentamista varten, vähentää rakentamisen kosteusongelmia. Se on harvinaisen hyvä IoT-tuote.

”Innovaatiot ovat olemassa olevien asioiden yhdistämistä uudella tavalla”, totesi Wiisteen toimitusjohtaja Toni Luopajärvi Uusiteknologia-verkkolehden taannoisessa haastattelussa.

Hyvin kiteytetty. Täydennän vain, että aivan kaikkea ei tarvitsisi yhdistää. Säälin pienten lasten isänä tulevia vanhempia jo ennakkoon siltä varalta, että IoT iskee tulevaisuudessa kunnolla vaippavalmistukseen.

Silloin on hätä kädessä. Kännykkä piippaa heti kun lirahtaa. Esikoistensa kanssa hätäilevät vanhemmat ovat pulassa. Vaippoja kuluu kohtuuttomasti.

Tottakai älyvaippaa tullaan mainostamaan lapsen olon ja arjen helpottajana, joka hälyttää vasta, kun vaippa on niin märkä, että se on syytä vaihtaa. Eihän tällä myynnin lisäystä haeta.

Asia ei ole uusi, näitä on jo. Esimerkiksi Daily Mail kertoi tarkoitukseen kehitetystä tuotteesta jo kolme vuotta sitten.

Toive pukille tuleviksi vuosiksi: älä kääri yhtään IoT-vaippasettiä joulupakettiin, ole kiltti. Estä osaltasi digivaippojen maihinnousu. Se on aidosti hyvä jouluteko. Sekä lapselle että vanhemmille.

Vinkki viime tingan lahjanhankintaan

Ajattelin ensin toivottaa vaikeaa joulua ja ongelmallista uutta vuotta pelkästään alleviivatakseni toivetta em. adjektiivien paluusta haastavan paikalle. En toivota. Joku raja sentään jouluna.

Sen sijaan annan vinkin viime hetken lahjan hankkijoille. Jos lahja on ostettava kaupasta, käy ostoksilla vasta jouluaattona aamupäivällä. Se on oma tapani. Ruuhkat ovat tiessään. Marketissa on kerrankin leppoisa tunnelma. Joku unohduksen takia kauppaan saapunut saattaa säntäillä, mutta aidot viime tingan ihmiset osaavat nauttia hetkestä.

Eipä muuta kuin hyvää mieltä ja mahan täydeltä jouluherkkuja. Ne ovat tarpeen, jotta itse kukin meistä voi saavuttaa riittävän vilpittömyyden ja tositarkoituksen uuden vuoden lupaukseensa kuntokuurin aloittamisesta.

Sami Huhtala

”Tulostie sai kasvojentunnistus-teknologiallemme odotuksiamme suuremman medianäkyvyyden, joka lisäsi kysyntäämme selvästi. Arvostamme sitä, että asiaamme keskitytään kunnolla. Yhteistyö toimii hyvin ja on laajenemassa.”

Santtu Harjuhaahto, toimitusjohtaja
Caracom Group Oy

”Tulostien sisällöntuottaja-palvelu on parantanut sisältöjemme laatua ja lisännyt uusien IoT-tuotteidemme medianäkyvyyttä merkittävästi. Työt hoituvat nopeasti, ja laatu pysyy korkeana. Olemme erittäin tyytyväisiä.”

Eero Ojanen, toimitusjohtaja
Lehtovuori Oy

”Olemme saaneet hyviä tuloksia meille merkittävissä medioissa niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin.  Tulostien Sami on aidosti innostunut, kiinnostunut, tavoitteellinen ja säntillinen. En voi muuta kuin suositella!”

Johanna Kyllönen, markkinointipäällikkö
Katepal Oy

”On hienoa, että asioihimme keskitytään kunnolla. Työt sujuvat nopeasti ja kustannustehokkaasti.”

Toni Luopajärvi, toimitusjohtaja
Wiiste Oy

”Kaikki tarvitsemamme ratkaisut. Vihdoinkin tekijät, jotka keskittyvät asiaamme kunnolla. Nopeutta, luotettavuutta ja näkyvyyttä enemmän kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä.”

Reijo Hult, toimitusjohtaja
Lingoneer Oy

”Supersuoritus medianäkyvyyden hankinnassa.”

Matti Väänänen, toimitusjohtaja
Bonne Juomat Oy