Lehtovuori Oy:n uutisarvo syntyy tekojen vaikutuksista

 

Äkkiseltään voisi kuvitella, että jätehuollon tehostaminen ei olisi houkutteleva uutisaihe medioiden toimituksille. Sitä se voi kuitenkin olla. Sen osoitti taas Lehtovuori Oy, joka ylitti mm. Talouselämän, Tekniikka ja Talous -lehden ja Seuran uutiskynnykset eilisellä tiedotuksellaan. Tulostie toteutti sisällön, terävöitti kärjet ja vastasi tiedotuksesta. Itse aihe oli yrityksen kuten onnistuneessa yritystiedotuksessa useimmiten on.

Uutisarvo riippuu mm. siitä, kuinka moneen ihmiseen (median lukijaan) asia vaikuttaa. Muutakin tarvitaan. Kun mukaan lisätään poikkeuksellista kiinnostavuutta, ajankohtaisuutta ja merkittävyyttä ainakin toimialan mittakaavassa, ollaan uutisen ytimessä. Myös paikallisuutta tarvitaan, jos tiedotus kohdennetaan.

Sisällön tekijällä on oltava uutisen ymmärtämistä ja yksityiskohtien osaamista. Markkinointiviestinnän opeilla kirjoitettu tiedote ei ylitä uutiskynnyksiä. Jos olet kiinnostunut keinoista, lue blogistani, miksi yritysten mediatiedotus usein epäonnistuu ja miten uutisarvo syntyy.

Lehtovuoren tiedotuksen aiheen tuotenäkökulma oli Helsingin kaupungille toimitettu jätehuollon hallintajärjestelmä. Tiedotteen näkökulma oli se, mikä asiassa oli uutinen:

Helsingin kantakaupungin 175 roska-astiaan ja jätteiden syväkeräysastiaan on ilmestynyt tauluja, jotka sisältävät QR/NFC-tunnisteen. Kaupunkilainen voi skannata ”tagin” ja lähettää jätteiden tyhjennyspyynnön suoraan tyhjennysjärjestelmään älypuhelimellaan. Kyseessä on rakentamispalveluliikelaitos Staran kokeilu  julkisten jäteastioiden tyhjennyksen tehostamiseksi.

Miksi alkuriveillä ei mainittu lainkaan yritystä? Syy on se, että yrityksessä itsessään ei ole median näkökulmasta juuri koskaan uutisarvoa, vaikka oma asia koettaisiin hyvin merkittäväksi. Yritys voi kuitenkin liittyä uutisarvoiseen asiaan tai tehdä uutisarvoisia tekoja.

Mediatiedotuspalvelu_Lehtovuori

Hyvän tiedotekuvan ei tarvitse olla taidetta, mutta jos kuva sisältää uutista tukevaa lisätietoa ja on havainnollinen, se voi ylittää uutiskynnykset. Tämä kuva on tekstin aiheena olevasta tiedotteesta.

Tärkeää on nimenomaan konkreettinen tekeminen, joka täyttää ainakin osan alussa mainituista uutisarvon peruselementeistä. 

Lehtovuori Oy:n tekoja ovat mm. investoinnit vahvaan teknologiakehitykseen, sen tuloksena syntyneet ilmastoystävälliset tuotteet ja etenkin se, miten ja missä tuotteet vaikuttavat. Lisäksi uutisarvoa kartuttaa  suomalaisten design- ja älytuotteiden onnistunut vientikauppa, joka on tuonut työpaikkoja ja verotuloja Suomeen. Tuolta perustalta on hyvä terävöittää uutiskärkiä.  

Sami Huhtala

Lisätietoja:
Lehtovuoren mediatiedote

Julkaisijoita:
Talouselämä
Seura
Tekniikka ja Talous
Uusiteknologia
Kuntatekniikka

Tulostien mediatiedotuspalvelu

 

 

 

Lähetä viesti - vastaamme nopeasti

2 + 6 =

Soita 050 512 2009 

Lepomäenkuja 1 b
33450 Siivikkala (Tampere)

Y-tunnus 2775770-8

Nopea tiedotuspalvelu luotettavalta kumppanilta.