Tarina on onnistuessaan yrityksen viestinnän vahvin väline. Äärimmäisen harva tarina onnistuu. Muistatko sinä yhtään yritystarinaa?
Hyvän tarinan avainkysymys on tuttu myös liiketoiminnan valmentajaguruilta, esimerkiksi Simon Sinekiltä ja Jari Sarasvuolta.
Miksi?
Kaikki osaavat kertoa, mitä on tehty, milloin ja miten.
Näin syntyy tarina, josta puuttuvat kiinnostavimmat osat. Syyt, miksi ollaan tässä.
Historiikilla ei herätellä empatiaa, eikä varmasti jäädä kovin monen lukijan mieleen.
Yritystarinan avaimia
Miksi on vaikea kysymys, jos haetaan kaikenkattavaa vastausta, yrityksen olemassaolon tarkoitusta.
Syitä on aina monia.
Ne aukenevat yleensä helpoiten, kun tarkastellaan osa-alueita ja vaiheita, vaikkapa yrityksen kehitystä eri vuosina, riittävän yksityiskohtaisesti.
Miksi on tehty ratkaisuja? Miksi on päädytty tekemään jotain, josta lopulta on syntynyt tarinan arvoinen aihe.
Noiden kysymysten vastauksestasi on hyvä aloittaa tarinan luonti.
Tarvitseko uutta tarinaa tai näkökulmaa vanhan jalostukseen? Ota yhteyttä, katsotaan voimmeko olla avuksi:
Muut kanavat: soita 050 512 2009 (Sami Huhtala) tai lähetä viesti verkkolomakkeellamme
”Sisimmässäni tiedän, että halu käsittää johtaa sokeuteen ja toiveessa ymmärtää on sisään rakennettua raakuutta, joka karkottaa juuri sen mitä ymmärrys tavoittelee. Ainoastaan elämys on hellä.” (Peter Høeg: Lumen taju)
Lue lisää: Kokemus ja esimerkki missiotarinan työprosessista
Olen kirjoittanut urani aikana satoja tarinoita lehtiartikkeleiden muotoon ja saman verran yritysten ja tuotteiden tarinoita pääosin markkinoinnin tarpeisiin.
Sami Huhtala on Tulostien yrittäjä.
Ehkä tärkeintä kaikessa kohderyhmien puhuttelussa on ymmärtää ja sisäistää, että se mitä meidän mielestämme on oleellista kertoa ei ole lainkaan sama asia kuin se, mikä kohdeyleisöä kiinnostaa, saati säväyttää.
Yrityksen tarinassa ”iteraatioprosessi” on yksi hyvä työtapa. Edellisessä yrityksen ydinajattelua etsivässä tarinatyössäni vuoden 2019 kesällä käyttötarkoitus oli teollisuusyrityksen vientituotteiden esitteeseen tuleva yrityksen mission sisältävä tarina.
Luonnostelimme, arvioimme ja jalostimme yhtiön toimitusjohtajan kanssa tarinaversioita moneen kertaan, monella eri idealla. Niitä testattiin myös henkilöstöllä.
Prosessin tuloksena lopullinen idea tuli toimitusjohtajalta. Se oli sekä odottamaton ja erinomainen.
Minun tehtäväni oli lähinnä luonnoksen siistiminen ja terävöitys. Tarinaprosessi kuitenkin tarvittiin, jotta lopputulokseen päästiin.
Koska laji on vaativa ja olosuhteet ratkaisevat paljon, lähden harkiten uuden tarinan työstöön. Keskustelen kuitenkin mielelläni tarpeestanne.
VIINITARINOITA VIENTIKÄYTTÖÖN

Teiskon Tomaatti on hurmannut monta maistajaansa.
Tiedäthän nämä viinikuvailut: viipyilevä, pirteä, runsas ja ryhdikäs.
Mielikuvituksetonta, totesimme Teiskon Viinin toimtusjohtaja Kaisa Auerin kanssa syksyllä 2019.
Eli mahdollisuus erottua.
”Olemme ylpeitä tarinoista. Asiakkailtamme on tullut niistä hienoa palautetta!”
Toimitusjohtaja Kaisa Auer, Teiskon Viini
TARINAT
Asiakas: Teiskon Viini
Laji: viinitarinat vientikäyttöön
Kirjoittaja: Sami Huhtala
Pohjanmeren hyisten rantojen helmi
Vahva ja ystävällinen kuin metsä itse
Saisiko olla Lapin soiden mettä?
Pyydä yhteydenotto tai tarjous
Vastaamme lomakekyselyihin neljän tunnin kuluessa (arkisin kello 8–18).