Toimittajatutkimus

Cisionin tänään julkaistu toimittajatutkimus vastaa kysymykseen: Kuinka yritysten viestinnän tekijät voivat auttaa medioiden toimittajia? Tässä jutussa myös tuoreita esimerkkejä siitä, miten ei kannata mediatiedottaa.

Cision Finland Oy:n laajahkon tutkimuksen kiinnostavin kysymys yritysnäkökulmasta:
Mikä seuraavista on kaikkein tärkein asia, jolla PR-ammattilaiset voivat auttaa minua (toimittajaa)?

Suomalaisten toimittajien (231) vastausprosentit kysymyksen vaihtoehtoväitteisiin:

1. Lopeta ”spammaus” 18%

2. Tutki ja ymmärrä minun mediaani 21%

3. Räätälöi ”myyntipuhe” sopivaksi minun tarpeeseen 1%

4. Tarjoa minulle faktatietoa ja asiantuntijalähteitä, kun tarvitsen niitä 70%

Multimediamateriaalin sisällyttämistä tiedotteeseen tai muita aiheita kukaan toimittajista ei pitänyt tärkeimpänä. Tulokset ovat samansuuntaisia aiempien eri mediatalojen tutkimusten kanssa.

Kohdennus ja uutisarvoinen asia ovat mediatiedotuksen vaatimukset, jos yritys haluaa ylittää uutiskynnyksiä. Edellä mainittu kysymys ja vastausväitteet on käännetty vapaasti englanninkielisestä raportista, jonka löydät Cisionin tutkimustiedotteen lopussa olevasta pdf-liitteestä.

Päivän lehdistötiedotteet, joita ei koskaan julkaista

Seuraavat otsikot on tänä aamuna  napattu eri yritysten toimituksiin jakamista lehdistötiedotteista, tasapuolisuuden vuoksi yksi kunkin merkittävän mediatiedotuspalvelun (ePressi, STT Info, Cision, MyNewsDesk) lehdistötiedotteiden listauksesta.

Häveliäisyyssyistä korvasin tiedottavan yrityksen nimen termeillä Meidän firma tai Meidän brändi. Lehdistötiedotteiden otsikkoja:

1. Meidän brändin joululahjavinkit pukinkonttiin
2. Meidän firma pyrkii toimialan käyttöjärjestelmäksi
3. Meidän firman tuotteet huomion keskipisteessä
4. Toimialamme markkinajohtaja Meidän firma tuo asiakkaille uuden mobiilipalvelun

Poimintaan kului vain kahvikupillinen aikaa. Alkuviikosta yritykset kertoivat myös, että ”Meidän firma esittelee uuden tuotteen”, ”Meidän firman hybdirituote haastaa markkinat” jne. Eräs yhteisö ilmoitti lehdistötiedotteella, että heidän edustajansa kirjoitti uuden blogijutun.

Selvää on, että tällaisen otsikon vastaanottava toimittaja näppäilee CTRL+Del. Ei ihme, että yritystiedotus koetaan toimituksissa myynniksi. Harmi sikäli, että moneen yritykseen liittyy uutisarvoa ja moni yritys myös ansaitsisi hyvälle toiminnalleen enemmän (ansaittua)  mediatilaa.

Toki pieni osa yrityksistä tekee turhien mainostiedotteiden sijaan uutisarvoista tiedotusta ja saa myös kilpailijoitaan enemmän mediatilaa.

LISÄTIETOA
Blogi: Miksi media ei julkaise yrityksen tiedotetta?
Mediatiedotuspalvelumme

Sami Huhtala

”Tulostie sai kasvojentunnistus-teknologiallemme odotuksiamme suuremman medianäkyvyyden, joka lisäsi kysyntäämme selvästi. Arvostamme sitä, että asiaamme keskitytään kunnolla. Yhteistyö toimii hyvin ja on laajenemassa.”

Santtu Harjuhaahto, toimitusjohtaja
Caracom Group Oy

”Tulostien sisällöntuottaja-palvelu on parantanut sisältöjemme laatua ja lisännyt uusien IoT-tuotteidemme medianäkyvyyttä merkittävästi. Työt hoituvat nopeasti, ja laatu pysyy korkeana. Olemme erittäin tyytyväisiä.”

Eero Ojanen, toimitusjohtaja
Lehtovuori Oy

”Olemme saaneet hyviä tuloksia meille merkittävissä medioissa niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin.  Tulostien Sami on aidosti innostunut, kiinnostunut, tavoitteellinen ja säntillinen. En voi muuta kuin suositella!”

Johanna Kyllönen, markkinointipäällikkö
Katepal Oy

”On hienoa, että asioihimme keskitytään kunnolla. Työt sujuvat nopeasti ja kustannustehokkaasti.”

Toni Luopajärvi, toimitusjohtaja
Wiiste Oy

”Kaikki tarvitsemamme ratkaisut. Vihdoinkin tekijät, jotka keskittyvät asiaamme kunnolla. Nopeutta, luotettavuutta ja näkyvyyttä enemmän kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä.”

Reijo Hult, toimitusjohtaja
Lingoneer Oy

”Supersuoritus medianäkyvyyden hankinnassa.”

Matti Väänänen, toimitusjohtaja
Bonne Juomat Oy