
Uudistimme Remonttitalo.com-sivuston, mutta miksi?
Mielenkiintoinen lähtökohta. Uutta verkkokysyntää ei tarvita. Aktiivisia tiedotustarpeita ei ole. Miksi siis uudistaa sivusto?
Pelkkä trendikkyys tai ulkoasu ovat liian ohuita perusteita uudistukselle.
Hyöty oli löydettävä syvemmältä, jotta uudistuksessa olisi järkeä.
Osittain vanhentuneet tiedot olivat päivityksen tarpeessa, mutta eivät kokonaisuudistuksen peruste.
Mistä myynti syntyy?
Remonttitalo Oy on vuonna 1976 perustettu yritys. Yhtiö tunnetaan päälajeissaan julkisivuremonttien ja parvekeremonttien tekijänä melko hyvin alueellaan Pirkanmaalla.
Kysyntä syntyy verkon sijaan insinööritoimistojen, teknisten isännöitsijöiden ja rakennuskonsulttien suorien tarjouspyyntöjen kautta.
Miten myyntiä voi edistää tällaisella lähtökohdilla? Oli syytä kysyä asiaa yrityksen lisäksi kohderyhmiltä eli insinööreiltä.
Haastattelukierros selkeytti, mitkä ovat tärkeimpiä tilaajien valintaperusteita.
Niitä ovat onnistuneet urakat, hyvä aikataulunhallinta ja toimitusketjujen luotettavuus pääurakoitsijan kumppanit mukaan lukien.
Rakennusalalla hintakilpailu on kireää, mutta toisessa päätöspuntarin vaakakupissa on lopputulosten laatu.
Toisinaan kalliimpi hinta voittaa, jos tilaaja uskoo parempilaatuiseen lopputulokseen.
Halvimmassa tarjouksessa on myös riskinsä tilaajalle. Remonttitalon toimialueella Pirkanmaalla on viimeisen 10 vuoden aikana nähty yrityksiä, jotka ovat voittaneet tarjouskilpailuja, mutta poistuneet markkinoilta jättäen jälkeensä keskeneräisiä urakoita.
Kuinka kertoa uskottavasti laadusta?
Tässä lajissa tyypillinen mainoskieli ja oman toiminnan nosto adjektiiveilla ovat vain vahingoksi.
Alan läpikohtaisin tunteville rakennuspuolen insinööreille tarvitaan faktaa ja avoimuutta.
Keskityimme siis Remonttitalon toteutuneisiin urakoihin ja asiakaspalautteeseen.
Kohteita kuvattiin ja asiakkaita haastateltiin. Referenssiluettelo muutettiin visuaaliseen muotoon ja päivitettiin ajan tasalle.
Kannattaako virhe kertoa julkisesti?
Avoimuus nostettiin viestinnän kärkeen. Se tuotiin esiin kertomalla myös urakoiden tilaajat, valvojat ja isännöitsijät.
Näin Remonttitalon palveluja miettivät konsultit voivat halutessaan kysyä palautetta keneltä vastuuhenkilöltä tahansa.
Yksityiskohtana sisältötyöstä on mainittava haastattelu, jossa kävi ilmi Remonttitalon työnjohdon tilapäinen resurssipula pari vuotta sitten tehdyssä julkisivu-urakassa.
Keskustelin Remonttitalon toimitusjohtaja Pekka Koskisen tuosta haastattelusta. Ilokseni se päädyttiin julkaisemaan sellaisenaan.
Pekka Koskinen näkemys oli selvä: kaikki remontit eivät onnistu aina täydellisesti yhdelläkään toimijalla.
Vastaan tulee yllätyksiä. Kyse on siitä, kuinka niihin reagoidaan.
Olen täysin samaa mieltä. En haluaisi kumppanikseni täydellistä toimijaa, sillä sellaista ei ole olemassa. Ei niin kauan kuin puhutaan meistä ihmisistä.
Sami Huhtala
Tutustu palveluihimme:
WordPress-verkkosivut
Sisällöntuottaja