Vaikuttaako järjestelmä yrityksen uutisten julkaisuun mediassa?

Onko järjestelmällä väliä, kun yritys haluaa saada uutisiaan julkaistuksi toimituksellisissa medioissa – siis lehdissä, verkkojulkaisuissa ja muissa sellaisissa medioissa, joissa toimitus päättää, onko yrityksen tiedote julkaisemisen arvoinen?

Ei kovinkaan paljon. Syy merkityksen vähäisyyteen on se, että itse tiedotteen uutisarvo ratkaisee, ylittyykö julkaisukynnys, eikä sillä ole paljonkaan tekemistä jakelupalvelun kanssa.

Silti tuo rajallinen merkitys sai meidät päätymään STT:n palveluun, jolla tiedotuspalvelumme jakelee jatkossa asiakkaidemme uutisia toimittajille. STT on vahva uutisten tuottaja, ja myös sen STT Info -järjestelmää käyttävät organisaatiot jakelevat usein varsin uutisarvoista aineistoa medialle.

Entisenä toimittajana voin kuvitella, kuinka tuskastuneita yritystiedotteita vastaanottavat toimittajat ovat silkkaan mainontaan, jota heille lähetetään tiedotteiksi naamioituna. Jollakin jakelupalvelulla enemmän kuin toisella. Uskon, että se vaikuttaa väistämättä toimittajan mielikuvaan jakelupalvelusta halusipa toimittaja sitä tai ei. Joku tiedotteiden jakelupalvelu profiloituu väistämättä enemmän mainospostittajaksi kuin toinen. Ja se saattaa vaikuttaa myös yksittäisen yritystiedotteen kohtaloon.

Tiedote uudesta tuotteesta tai palvelusta ei ole uutinen, jota julkaisukynnyksen ylitykseen tarvitaan.

Ennen puhuttiin imagosta, nyt brändista ja maineesta. STT:n maine ja STT Infon brändi ratkaisivat valinnan. Mitä järjestelmien eroihin tulee, ilmoitettakoon insinöörien iloksi, että niilläkin hiukan väliä. STT Infolla on pieni etumatka. Se on ainoa alan palvelu, joka tarjoaa yrityksille jakelumahdollisuutta suoraan toimitusten uutisvirtaan, STT:n itse tuottamaan sellaiseen. Tähän kanavaan välitetyille tiedotteille on peruskriteerit, ja ne on myös leimattu tiedotteiksi, ei STT:n uutisiksi, mutta etu mikä etu. Tässäkin edussa kyse on toki alun perin muusta kuin järjestelmästä.

En arvostele STT:n jakelupalvelun kilpailijoita, siis ePressiä, Mynewsdeskiä, Cisionia ja montaa muuta. Niillä on omat etunsa, sovellusvalikoimansa ja kohderyhmänsä. Minä perustin valinnan ainoastaan mielikuvaan uutisarvon maksimoinnista.

Paremmat välineet, enemmän turhia tiedotteita

Silti se varsinainen uutisarvo on löydettävä itse asiasta. STT:n maine ei auta, jos tiedotteella ei ole toimitukselliselle medialle arvoa.

Väitän, että yritysten tiedotteiden suhteellinen uutisarvo jakelumääriin verrattuna on laskenut rajusti 20 vuodessa. Asiansa osaavia tiedottajia on, mutta aivan liian monet yritykset tiedottavat toimittajille gigakaupalla mainontaa lähinnä uusista tuotteistaan ja palveluistaan. Siitä ei ole tässä lajissa yleensä mitään hyötyä.

Miksi näin on käynyt, ja miksi toiminta jatkuu tällaisena vaikka yritykset itsekin näkevät, että julkaisuja ei tule kuin korkeintaan vähäpätöisissä foorumeissa tai automaattikeräimissä? Entä mitä yritys voi tehdä päästäkseen läpi toimituksellisissa medioissa? Näistä aiheista lisää seuraavassa jutussa hieman myöhemmin.

Sami Huhtala

”Tulostie sai kasvojentunnistus-teknologiallemme odotuksiamme suuremman medianäkyvyyden, joka lisäsi kysyntäämme selvästi. Arvostamme sitä, että asiaamme keskitytään kunnolla. Yhteistyö toimii hyvin ja on laajenemassa.”

Santtu Harjuhaahto, toimitusjohtaja
Caracom Group Oy

”Tulostien sisällöntuottaja-palvelu on parantanut sisältöjemme laatua ja lisännyt uusien IoT-tuotteidemme medianäkyvyyttä merkittävästi. Työt hoituvat nopeasti, ja laatu pysyy korkeana. Olemme erittäin tyytyväisiä.”

Eero Ojanen, toimitusjohtaja
Lehtovuori Oy

”Olemme saaneet hyviä tuloksia meille merkittävissä medioissa niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin.  Tulostien Sami on aidosti innostunut, kiinnostunut, tavoitteellinen ja säntillinen. En voi muuta kuin suositella!”

Johanna Kyllönen, markkinointipäällikkö
Katepal Oy

”On hienoa, että asioihimme keskitytään kunnolla. Työt sujuvat nopeasti ja kustannustehokkaasti.”

Toni Luopajärvi, toimitusjohtaja
Wiiste Oy

”Kaikki tarvitsemamme ratkaisut. Vihdoinkin tekijät, jotka keskittyvät asiaamme kunnolla. Nopeutta, luotettavuutta ja näkyvyyttä enemmän kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä.”

Reijo Hult, toimitusjohtaja
Lingoneer Oy

”Supersuoritus medianäkyvyyden hankinnassa.”

Matti Väänänen, toimitusjohtaja
Bonne Juomat Oy